Vzdělávání v DPL? Je potřebné - a bude!

V těchto dnech se připravují implementační plány k Informační koncepci ČR, kterou bude co nevidět schvalovat vláda. Samotná koncepce má pět cílů a jeden znich (konkrétně hned ten druhý) se věnuje celý digitálně přívětivé legislativě. Už tedy máme jasno nejen o tom, že “to bude”, ale děláme si celkem jasno i “co bude”a “jak do toho”. Nedílnou součástí musí být i osvěta a vzdělávání v rámci digitálně přívětivé legislativy. Na co se tedy můžeme těšit?

Pokud moc netušíte, co to ta digitálně přívětivá legislativa je, něco si o DPL přečtěte. DPL samo o sobě znamená se především naučit při tvorbě a přípravě a projednávání a vyhodnocení návrhů zákonů myslet taky tak trochu digitálně. Pouhé prosté nařízení z Úřadu vlády samozřejmě nestačí. Ano, máme stanoveno deset zásad DPL, kterými by se tvůrci legislativy měli řídit, ale to taky nestačí.
Důležitá je osvěta a vzdělávání. Proto je tomu věnován i velký prostor při pracech na implementačním plánu. Chceme jít ve třech úrovních:
  1. Obecný základní elearningový kurz o tom co je to DPL a jak obecně do toho - ten si bude moci otevřeně udělat naprosto každý
  2. Obecné školení a seznámení s problematikou DPL pro manažery ministerstev jako tvůrců zákonů, aby i oni měli o DPL představu a pomalu ji začali brát jako samozřejmost ve svých úřadech.
  3. Hlubší odborné bzdělávání nejen odborných úředníků na ministerstvech - kde by dostali velice podrobné a hlavně praktické a návodné znalosti a kde by se vzdělávání zaměřilo i na praxi.
Jednou ze zajímavých cílových skupin pro vzdělávání jsou pro nás i právní konzultační firmy, které často úřadům (a nejen jim) s legislativou pomáhají. I ty je vhodné edukovat a ukazovat jim, co se bude po jejich zákaznících chtít a dát jim možnost svým zákazníkům z řad veřejné správy pomoci.
Konkrétní podoby vzdělávání budou jasné až bude hotový implementační plán a až bude také jasné, kdo bude mít tuhle oblast ve své gesci a jaké k tomu budou k dispozici zdroje. Rozhodně se to ale bez vzdělávání na všech těchto úrovních neobejde.

Žádné komentáře:

Okomentovat